روزهای زوج از ساعت 16 تا 20
خیابان ولیعصر، بالاتر از سه راه عباس آباد، نبش کوچه نادر، ساختمان پزشکان 2109

بهترین سن جراحی بینی از نظر متخصص گوش و حلق و بینی

یکی از مهم ترین فاکتور های تعیین کننده این که آیا شما گزینه مناسبی برای انجام جراحی بینی هستید یا خیر ، سن می باشد. اما سن تنها مولفه تعیین کننده کیفیت نتایج جراحی و همچنین نحوه انجام آن نمی باشد. چرا که جراحان زیبایی بینی این فرایند را تنها بر روی بینی بیمارانی انجام می دهند که رشد بینی آن ها کامل شده باشد و کاملا فرم گرفته باشد. این شرایط می تواند تضمین کند که شما نتایجی زیبا و جذاب را به دست خواهید آورد. به همین دلیل است که بهترین سن جراحی بینی در دامنه سنی 18 الی 40 سالگی قرار دارند. زیرا علاوه بر اینکه جراحی کردن بینی پیش از این بازه سنی ، می تواند خطرات و مشکلات بسیار زیادی را برای فرد به وجود آورد می تواند فرم بینی را ناپسند کند. در دامنه سنی گفته شده ، پوست شما در بهترین حالت ممکن وجود دارد ، چرا که خاصیت ارتجاعی آن برای طی کردن یک دوره ریکاوری موفقیت آمیز بسیار بالا می باشد. دکتر ابراهیم رزم پا بهترین و متبحر ترین جراح بینی تهران در این رابطه می فرمایند بیشتر مراجعینی که برای انجام رینوپلاستی به ایشان مراجعه می کنند در حال سپری کردن دهه دوم تا پنجم زندگی خود می باشند.

 

بهترین سن جراحی بینی

 

انجام رینوپلاستی در چه سنی بی خطر است؟

ممکن است برایتان سوال به وجود اید که پس چه زمانی و در چه سنی عمل بینی برای شما بی خطر است؟ در پاسخ به این سوال باید بگویم هیچ سن خاص و ثابتی که به عنوان سن بی خطر یا پر خطر و بهترین سن جراحی بینی و بهره مند شدن از نتایج مطلوب و زیبا ، وجود ندارد. البته اکثر جراحان زیبایی بینی و صورت توصیه می کنند اگر بینی شما ظاهری نامناسب دارد یا دارای عملکردی نادرست است بهتر است در بازه سنی 18 تا 40 سالگی انجام دهند. هر چند که هیچ محدودیت خاصی در رابطه با سن بعد از رشد کامل بینی وجود ندارد اما بهتر است بدانید که دوره نقاهت و ریکاوری در افرادی که سن آن ها بالا تر می باشد یا دارای سابقه بیماری خاصی هستند ، طولانی تر و سخت تر خواهد بود. چرا که توانایی این افراد برای قرار گرفتن تحت بیهوشی کامل به مرور زمان با افزایش سن کاهش پیدا می کند که در این شرایط یافتن یک متخصص و جراح خوب که تجربه کافی در رابطه با انجام عمل جراحی و اعمال تغییرات متفاوت بر روی پوست پیر و چروک شده دارد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد. از طرفی نیز انجام عمل جراحی در سنین پایین تر از 18 سالگی اصلا ایده خوبی محسوب نمی گردد. برای پی بردن به چرایی این موضوع می توانید قسمت مربوطه به این بحث را مطالعه فرمایید.

حداقل سن برای جراحی بینی

کمترین سنی که افراد متقاضی می توانند داشته باشند معمولا در دختران 16 سالگی و در پسران 18 سالگی می باشد. بهتر است بدانید که سن بلوغ کامل در هر فردی متفاوت می باشد و برای تعیین این سن و اینکه آیا شما قادر به انجام رینوپلاستی هستید یا خیر به یک جراح بینی مجرب و متبحر مراجعه کنید و در رابطه با این موضوع با او صحبت کنید. در چنین شرایطی جراح پلاستیک صورت و بینی ابتدا وضعیت رشد اجزای چهره را از نظر بلوغ و رشد کامل بررسی می کند. اگر صورت فرد و غضروف های تشکیل دهنده آن به طور کامل رشد کرده باشند می توان عمل زیبایی دماغ را انجام داد. چرا که با پایان یافتن رشد استخوان ها و فرم گیری بینی می توان مشخص کرد که بینی فرد از نوع گوشتی است یا استخوانی و اینکه فرد به چه مقدار تغییر و چه نوع تغییری نیا دارد. اما اگر با وجود اینکه سن متقاضی 18 است ، صورت او همچنان در حال رشد و تغییر می باشد باید از اعمال هر گونه تغییر خودداری کرد.

باید در رابطه با بهترین سن جراحی بینی به این نکته توجه داشته باشید که درون بینی غضروف های وجود داد که به آن ها غضروف رشد می گویند. در اصل این غضروف ها با بخش های مختلفی از صورت در ارتباط هستند که با اعمال تغییر بر روی آن ها قبل از پایان رشد می تواند مشکلات متعددی را از جمله دفرمه شدن چهره برای متقاضی به وجود آورد. در واقع یک سوم بالایی و یک سوم پایینی صورت به رشد خود ادامه می دهند ، در حالی که در این میان بینی به دلیل دستکاری شدن قبل از اتمام سن رشد در حالت خود باقی می ماند.

آیا ممکن است با افزایش سن نتایج عمل بینی تغییر کند؟

نتایج حاصل شده از پروسه رینوپلاستی در دسته نتایجی قرار می گیرد که برای تمامی عمر بر روی چهره شما باقی می ماند. البته جراحی های زیبایی به هیچ وجه نمی توانند از فرایند طبیعی و روتین افزایش سن و به وجود آمدن چین و چروک بر روی پوست جلوگیری کنند. با بالا رفتن سن استخوان ها ، بافت و غضروف های بدن به مرور زمان ضعیف و نازک می شوند و این احتمال وجود دارد که با گذشت زمان و پیر شدن شما افتادگی ها و شل شدگی های در قسمت های مختلف بدنتان رخ دهد. هر چند که ما نمی توانیم پیش بینی کنیم که بینی ما در چندین سال اخیر به چه شکلی تبدیل خواهد شد اما می توانیم با انجام برخی از نکات مراقبتی در حفظ سلامت ، شادابی و طراوت پوستمان کوشا باشیم و میزان ماندگاری نتایج عمل جراحی زیبایی بینی را افزایش دهیم.

آیا استثنایی در زمینه بهترین سن جراحی بینی وجود دارد؟

خیلی از افراد سوال می پرسند که آیا ممکن است در برخی از موارد در سنین پایین تر از حداقل سن گفته شده عمل جراحی انجام شود؟ در این رابطه باید بگویم که یکی از موارد استثنائی که باعث می شود جراحی در سن کم نیز انجام شود ، وجود نقص های مادرزادی از قبیل وجود شکاف کام یا مشکلات تنفسی می باشد. شکاف کام یک سوراخ میان لب بالایی و سقف دهان می باشد و زمانی به وجود می آید که این قسمت از صورت جنین در زمان رشد در رحم به طور کامل بسته نشده باشد. به طور کلی این عارضه یکی از رایج ترین نقص های مادرزادی محسوب می شود که با انجام عمل جراحی در سنین کم قابل درمان می باشد. در حالت طبیعی ، نیازی نیست که اشخاصی که به این عارضه دچار هستند تا رسیدن به سن بلوغ و رشد کامل صورت خود صبر کنند. چرا که نتایج انجام این جراحی در سنین پایین بسیار مطلوب می باشد.

آیا 50 سالگی سن بسیار بالایی برای انجام جراحی است؟

طبق تحقیقات صورت گرفته و آمار به دست آمده از جراحان پلاستیک آمریکا تنها در سال 2021 ، حدود 78054 عمل جراحی بر روی افرادی که در دهه چهارم و پنجم زندگی خود قرار داشته اند ، انجام شده است و تا کنون مشکلی در این زمینه مطرح نشده است. به طور کلی با توجه به تحقیقات صورت گرفته تا زمانی که شما از شرایط سلامت عمومی و فیزیکی خوبی برخوردار باشید می توانید از نتایج جذاب و دیدنی این عمل جراحی بهره مند شوید. بهترین سن جراحی بینی و بهترین زمان برای انجام آن زمانی است که شما برای تصمیم گیری به اعتماد به نفس بالایی دست پیدا کرده باشید و اطلاعات جامع ، کامل و مفیدی را در این زمینه به دست آورده باشید.

آیا شکستگی بینی در سنین کودکی نیز قابل درمان می باشد؟

معمولا  قوانین در رابطه با بهترین سن جراحی بینی ، زمانی وضع می شوند که هیچ نوع شرایط خاصی وجود نداشته باشد. اما در صورتی که بینی کودک بر اثر حادثه ای دچار شکستگی شود و این مشکل باعث مسدود شدن راه تنفسی او و به وجود آمدن مشکلات عدیده شود ، با تشخیص و صلاح دید پزشک متخصص می تواند در سنین کودکی نیز عمل جراحی درمان شکسته شدن بینی را انجام داد. چرا که گاها آسیب های ناشی از جراحی نکردن بسیار بیشتر از آسیب های احتمالی است که ممکن است با انجام رینوپلاستی در سنین پایین تر رخ دهد باشد. پس در چنین مواقعی بهتر است به یک جراح بینی متبحر، مجرب و متخصص در زمینه جراحی گوش و حلق و بینی مراجعه کنید و با تشخیص او دست به عمل جراحی بزنید.

آیا انحراف شدید در کودکی قابل درمان است؟

در صورتی که شدت انحراف زیاد باشد و باعث شود احتمال و ریسک بروز مشکلات تنفسی و قلبی در فرد افزایش پیدا کند می توان جراحی مورد نظر برای درمان انحراف را در سنین پایین تر از سنین گفته شده انجام داد. آپنه خواب ، اختلالات تنفسی ، تنگی نفس و غیره از جمله خطراتی هستند که ممکن است با درمان نکردن انحراف زیاد برای فرد رخ دهد. پس در مواقعی که پزشک تشخیص دهد میزان انحراف تیغه میانی بینی بسیار زیاد است و همین مشکل می تواند موجب بروز مشکلات بزرگ تر شود می توان سنین پایین بهترین سن جراحی بینی می باشد و باید جراحی انجام شود.

کاهش سن جراحی‌ بینی

حدود 60 سال از شروع جراحی پلاستیک در ایران می گذرد. در گذشته تعداد متقاضیان زیبایی اندک بود و بیشتر مشتریان را زنان تشکیل می دادند. اما در چند دهه اخیر تعداد زیباجویان مرد نیز افزایش یافته است و حتی افراد جوان یا خیلی مسن که در رده سالمندان قرار می گیرند خواهان این عمل هستند. این جراحی ها دیگر جنبه درمانی نداشته و برای حل مشکلات مادرزادی استفاده نمی شوند. امروزه در بیشتر موارد هدف این عمل ها زیبایی است.

کاهش سن جراحی بینی به 14 سال

دکتر رزم پا ضمن تاکید بر اینکه نمی توان آمار دقیقی از افزایش این جراحی ها ارائه کرد اما هر روز بر میزان آنها افزوده می شود، افزود: نکته مهم این است که در گذشته سن مجاز برای جراحی 18 سال بود. اما امروزه از نظر علمی این سن کاهش یافته و دختران از 14 سالگی و پسران از 16 سالگی واجد شرایط عمل هستند. اگرچه سن تنها یک عامل است و عوامل دیگری مانند رشد جسمانی، رشد ذهنی و روحی و شخصیتی وغیره در این زمینه هم تاثیرگذار هستند.

عمل بینی زیر 18 سال با رضایت کتبی والدین

طبق قانون این عمل ها برای افراد زیر 18 سال با رضایت کتبی والدین انجام می شود و پزشکان نیز باید به این نکته توجه کنند. زیرا اگر جراحی عوارض داشته و بدون اطلاع خانواده فرد انجام شود، جراحانی را که باید پاسخگوی افراد تحت تکفل و اعضای خانواده فرد باشند، با مشکل مواجه می کند. در مراکز مجاز نیز به این نکته توجه می شود اما در مراکز غیرمجاز حتی بدون رضایت هم این اتفاق می افتد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *