روزهای زوج از ساعت 16 تا 20
خیابان ولیعصر، بالاتر از سه راه عباس آباد، نبش کوچه نادر، ساختمان پزشکان 2109

اهمیت تغذیه بعد از جراحی بینی

تغذیه در سلامت بدن و روند ریکاوری بدن تاثیر بسزایی دارد ، از همین رو افرادی که متقاضی جراحی بینی هستند یا آن را انجام داده اند ، از جراح بینی خود در رابطه با تغذیه بعد از جراحی بینی سوال می پرسند. تغذیه قبل و بعد از جراحی کردن دماغ به دلیل اینکه برای ریکاوری و ترمیم زخم ها مفید هستند بسیار پر اهمیت می باشد. همچنین ممکن است برخی افراد به دلیل ندانستن مواد غذایی را مصرف کنند که باعث تورم و حتی افزایش خونریزی بعد از جراحی شود. بنابراین اگر شما نیز نمی دانید در دوران نقاهت باید از چه موادی استفاده کنید تا انتهای این مقاله از سایت دکتر ابراهیم رزم پا بهترین جراح بینی تهران ، همراه باشید. ما در این مقاله سعی نموده ایم شما را با باید ها و نباید های رژیم غذایی در دوران ریکاوری بعد از رینوپلاستی آشنا سازیم. با دانستن این که چه موادی برای بدن شما در دوران نقاهت مضر و مفید است می توانید از بروز عوارض جانبی تا حد بسیار زیادی جلوگیری کنید.

 

تغذیه بعد از جراحی بینی

 

اهمیت تغذیه بعد از جراحی بینی

همانطور که در ابتدای مقاله نیز به آن اشاره شد ، خوردن غذاهای مفید و پر انرژی می تواند دوران نقاهت و بهبودی شما را کوتاه نماید و به این ترتیب دوره ریکاوری خود را راحت تر و با سرعت بیشتری سپری کنید. همچنین تغذیه درست در کاهش عوارض جانبی بعد از  عمل نیز تاثیر بسیار مهمی دارد. به دلیل ماده بیهوشی که در زمان انجام پروسه جراحی استفاده می شود ، هضم یک سری مواد غذایی کمی دشوار می باشد و می تواند مشکلات گوارشی همچون یبوست را به دنبال داشته باشد. برخی از افراد پس از آن که عمل زیبایی بینی را انجام می دهند دیگر به رژیم غذایی و موادی که باید مصرف کنند اهمیت نمی دهند و در نهایت پس از آنکه به عوارض جانبی دچار شدند از این مسئله نزد جراح بینی خود شکایت می کنند.

باید بدانید شما با رعایت برخی نکات مراقبتی در زمینه تغذیه بعد از جراحی بینی می توانید از بروز مشکلاتی همچون ، افزایش درد ، تورم ، عدم کسب نتیجه مطلوب ، یبوست و غیره پیشگیری کنید.

هدف از تاکید بر تغذیه مناسب و باید ها و نباید های خوراکی بعد از عمل بینی تنها تسریع روند بهبودی و ترمیم زخم ها و تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش درد و التهاب می باشد. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا شما را با این باید ها و نباید ها آشنا سازیم و کمک کنیم که دوران ریکاوری خوبی را پشت سر بگذارید.

تغذیه مناسب بعد از عمل کردن بینی

داشتن اطلاعات کافی در رابطه با آنچه که باید بعد از عمل کردن بینی مصرف کرد ، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است ، چرا که به شما کمک می کند تا قبل از رفتن به اتاق عمل ، مواد غذایی مورد نیاز خود را آماده کنید و دوران نقاهت را بدون هیچ دردسری سپری کنید. از همین رو بهتر است از بهترین جراح بینی تهران که خود انتخاب نموده اید ، بخواهید تا یک دستور خاص غذایی برای بعد از عملتان تجویز کند. با این وجود ، اگر اطلاعات کافی در رابطه با تغذیه بعد از جراحی بینی از پزشک انتخاب خود دریافت نکردید می توانید ادامه مقاله را مطالعه فرمایید و با بهترین مواد غذایی بعد از رینوپلاستی آشنا شوید.

  • غذا های نرم

از آنجایی که بعد از انجام جراحی زیبایی بینی نباید بیش از حد فک خود را تکان دهید ، دهان خود را باز کنید و برخی از غذا را بجوید ، بهتر است برای کمک به بدن و دستگاه گوارش خود از مواد سخت استفاده نکنید. توصیه می شود از مواد غذایی مقوی و پر کالری مثل تخم مرغ آبپز ، سیب زمینی پوره شده ، سوپ مرغ و از این دست غذا استفاده کنید. این غذا ها نیازی به تکان دادن فک و جویدن ندارند ، همچنین از انرژی و ویتامین بسیار زیادی برخوردار هستند که می توانند انرژی از دست رفته بدن شما را تامین کند. تغذیه بعد از جراحی بینی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

  • غذاهای سرشار از فیبر

خوردن غذا های پر فیبر در دوران بهبودی به شدت توصیه می شود. چرا که این نوع خوراکی ها با تقویت حرکات طبیعی روده به دستگاه گوارش در هضم غذا ها کمک می کند و از بروز یبوست جلوگیری می کند. ممکن است برخی از افراد با این دسته از مواد غذایی آشنایت نداشته باشید ، از همین رو در ادامه به برخی از آن ها اشاره کرده ایم:

  • غلات مانند ماکارانی ، گندم ، برنج قهوه ای پخته شده ، نان گندم ، سبوس ، پاپ کورن و غیره
  • میوه ها مانند سیب ، پرتغال ، نارنگی ، توت فرنگی ، آلبالو ، گلابی ، هندوانه و غیره
  • سبزیجات مانند هویج پخته شده ، کلم بروکلی پخته شده ، سیب زمینی پخته شده ، نخود سبز پخته شده ، استفناج پخته شده و غیره.

به طور کل می توان گفت استفاده از هر نوع غذایی که سبک باشد و به گوارش شما کمک کند و دارای فیبر بسیار زیادی باشد را می توانید مصرف کنید.

 

بعد از عمل بینی چی بخوریم؟

 

  • مصرف مواد غذایی ضد التهابی

از جمله مواد غذایی که در زمان دوارن بهبودی باید به آن توجه داشته باشید ، مصرف غذا های ضد التهابی می باشد. همانطور که از نامشان پیدا است ، مصرف این نوع مواد غذایی باعث کاهش التهابات به وجود آمده بعد از جراحی کردن دماغ می شود. در نهایت نیز زخم ها سریع تر از آنچه که فکرش را بکنید التیام پیدا کرده و دوره بهبودی شما کوتاه تر می شود. از جمله مواد غذایی که در این دسته قرار می گیرد و در تغذیه بعد از جراحی بینی از اهیمت بسیاری دارد ، می توان به مواد غذایی که دارای چربی های اشباع نشده مانند روغن زیتون ، ماهی ها ، سبزیجات برگ دارد و میوه های همانند توت فرنگی ، زغال اخته ، توت فرنگی ، کلم بروکلی ، انگور ، چای سبز و گوچه فرنگی اشاره کرد. حتما به یاد داشته باشید که در دوران نقات بدن شما کمی ضعیف می باشد از همین رو ممکن است با مصرف چای سبز دچار افت قند خون شوید ، در صورت رخ داد چنین اتفاقی بهتر است آرامش خود را حفظ کنید و از مواد غذایی شیرین و طبیعی استفاده کنید. برای مصرف نیز بهتر است از مقدار کم شروع کنید.

این نوع مواد غذایی حاوی موادی هستند که به جلوگیری از افزایش ورم بینی و کبودی صورت تا حد بسیار زیادی کمک می کند.

  • مصرف آب کافی

اگر به سلامتی و بهبودی بدن خود بعد از انجام جراحی زیبایی بینی اهمیت می دهید و بهبودی هر سریع تر تان برای شما بسیار مهم است تغذیه بعد از جراحی بینی را رعایت کنید و هرگز نوشیدن آب کافی را فراموش نکنید تا آب مورد نیاز بدنتان را تامین کنید. در برنامه غذایی روزانه خود نوشیدن حداقل 8 لیوان را قرار دهید. در صورتی که می خواهید دارو های تجویز شده جراح بینی خود را مصرف کنید ، حتما همراه با آن ها آب بسیار زیادی مصرف کنید تا بدنتان دچار کم آبی نشود. جالب است بدانید که کمبود آب در بدن می تواند باعث کاهش انرژی شما و بروز احساس خستگی ، عصبانیت و بی حوصلگی در شما شود. از همین رو توصیه می شود مصرف آب را در دوران نقاهت خود فراموش نکنید.

  • مصرف نمک

یکی از باید ها و نباید های تغذیه بعد از جراحی بینی استفاده نکردن از نمک می باشد. نمک به دلیل داشتن سدیم بالا  در صورت وجود بیش از اندازه در مواد غذایی مصرفی شما که به تازگی بینی خود را عمل کرده اید می تواند باعث تورم و التهاب بینی شود. در صورتی که به بیماری خاصی مبتلا هستید یا رژیم غذایی خاصی را دارید حتما با جراح بینی خود مشورت کنید و این موضوع را به او اطلاع دهید.

  • آب کرفس و آناناس

حتما در مقاله مراقبت های بعد از جراحی بینی خوانده اید که برای کاهش تورم و بهبود سریع تر از آب کرفس و آناناس استفاده کنید. اما آیا این بحث صحیح است یا خیر ؟ در پاسخ به این سوال باید بگویم آناناس حاوی ماده ای به نام بروملین می باشد که یک آنزیم قدرتمند به حساب می آید و دارای خواص خارق العاده ای می باشد. بروملین می تواند با تامین انرژی بدن و با کاهش التهاب موجب تسریع روند بهبودی زخم ها در اقصی نقاط بدن شود و کبودی را درمان نماید. همچنین این ماده می تواند حالت تهوع را تسکین داده و به گوارش برای هضم راحت تر مواد غذایی کمک کند. قرار دادن آناناس در تغذیه بعد از جراحی بینی می تواند حرکتی درست و موثر باشد. می توانید این میوه را به صورت تازه و طبیعی مصرف کنید یا در صورتی که محدودیتی در مصرف مواد غذایی قندی ندارید آن را به صورت کمپوت مصرف کنید. البته لازم به ذکر است از آنجایی که در هفته های ابتدایی بعد از عمل شما نباید مواد غذایی سفت را بجوید بهتر است آب آن را در برنامه غذایی خود قرار دهید.  آب کرفس نیز همانند آب آناناس حاوی ماده بروملین می باشد و می تواند به کاهش کبودی و تورم بینی کمک کنند. از آن دسته افرادی هستند که با خوردن آن مشکلی ندارید می توانید آب کرفس را نیز برای بهبودی سریع تر خود استفاده کنید.

کدام مواد غذایی بعد از عمل بینی ممنوع است؟

اینکه بعد از این فرآیند چه چیزی را نباید بخوریم ، به اندازه غذاهای توصیه شده اهمیت دارد. برخی مواد غذایی روی نتیجه به دست آمده اثر منفی دارند و نباید در طول دوران نقاهت مورد استفاده قرار بگیرند. برخی از آن ها ، در این قسمت نام برده شده اند :

  • الکل : مصرف مشروبات الکلی در تغذیه بعد از جراحی بینی ، سرعت بهبود زخم ها را کند می کند و باعث بروز تورم بیشتری می شود. همچنین مصرف الکل درست بعد از جراحی می تواند با داروی بیهوشی که هنوز در بدن شماست تداخل ایجاد کند و منجر به استفراغ و اسهال شود.
  • غذاهای تند : با اینکه این دست از غذاها می توانند التهاب را کم کنند ، اما باید در دو هفته اول بعد از عمل از خوردن آن ها اجتناب نمایید. دلیل آن هم این است که این غذاها می توانند باعث بروز مشکلات هضم مثل حالت تهوع ، بالا رفتن فشار خون ، خون دماغ شدن و عطسه شوند.
  • غذاهای پر از سدیم : همانطور که می دانید نمک التهاب و تورم را تشدید می کند. به همین دلیل توصیه می شود به هیچ عنوان غذاهایی که حاوی سدیم زیادی هستند را کنار بگذارید و تا چند ماه مصرف نمک را به حداقل برسانید.
  • غذاهای فرآوری شده : این دست از غذاها شکر ، سدیم و چربی اشباع شده زیادی را در خود جای داده اند و می توانند علاوه بر افزایش التهاب ، سرعت بهبود را نیز کاهش دهند.
  • غذاهای خیلی داغ و خیلی سرد : خوردن این مواد غذایی می تواند باعث درد در فک ، دندان ها و یا کل صورت شود. بنابراین توصیه شده در تغذیه بعد از جراحی بینی ، این غذاها را کنار بگذارید.
  • غذاهای سفت : تا حداقل دو هفته بعد از جراحی ، باید خوردن غذاهای ترد و سفت کنار گذاشته شود. مواد خوراکی سفت می توانند باعث بروز تورم اضافی و یا درد در فک بالا شوند.
  • نوشیدنی های کافئین دار : ماده کافئین می تواند در پروسه درمان بینی ، اختلال ایجاد کرده و آن را طولانی نماید. برای برخی افراد که همیشه چای و قهوه می نوشند رعایت این مورد سخت می باشد ، اما توصیه می شود برای رسیدن به بهترین نتیجه مدتی مصرف این موارد را کنار بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *