روزهای زوج از ساعت 16 تا 20
خیابان ولیعصر، بالاتر از سه راه عباس آباد، نبش کوچه نادر، ساختمان پزشکان 2109

شستشوی بینی بعد از جراحی + روش ها و اهمیت آن | دکتر رزم پا

نحوه تمیز کردن و زمان مناسب برای شستشوی بینی بعد از جراحی ، با سواپ پنبه و سرم نمکی یکی از بزرگ ترین و مهم ترین نگرانی های است که افراد بعد از انجام جراحی بینی با آن مواجه خواهند شد. در این بازه زمانی پس از انجام جراحی طرز صحیح شستن صورت ، داخل بینی و استفاده درست از پماد های درمانی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند چرا که با تمیز کردن بینی می توان مانع از بروز عفونت و بوی بد در بینی شد و همچنین از گرفته شدن بینی و سخت شدن تنفس از راه بینی بعد از جراحی به دلیل جمع شدن مخاط و خشک شدن خون در بینی جلوگیری کرد.  ما در این مقاله از سایت دکتر ابراهیم رزم پا بهترین و متبحر ترین جراح زیبایی بینی در تهران قصد داریم شما را برای همیشه از این ترس و نگرانی خلاص کنیم و در رابطه با نحوه شستشوی بینی صحبت نماییم.

 

شستشوی بینی بعد از جراحی

 

اهمیت شستشوی بینی بعد از جراحی

از آنجایی که همیشه افرادی هستند که تمایل دارند برخلاف موج آب حرکت کنند نیاز است تا در این بخش از مقاله در رابطه با میزان اهمیت شستشوی بینی بعد از انجام عمل دماغ صحبت نماییم. عمل زیبایی بینی یا رینوپلاستی ، امروزه یکی از پرطرفدار ترین عمل های زیبایی است که در بیشتر کشور های جهان رواج دارد. این عمل در بسیاری از موارد با اصلاح فانکشم و در نهایت بهبود تنفس فرد همراه است ، گر چه که برخی از افراد برای زیبایی بیشتر چهره خود دست به انجام این فرایند می زنند اما در اغلب موارد بیماران دارای اهداف درمانی می باشند. لازم به ذکر است که رعایت نکات بهداشتی و مراقبتی بعد از انجام عمل جراحی و در دوران نقاهت به اندازه مهارت جراح اهمیت دارد و می تواند نتایج جراحی را تحت تاثیر قرار دهد. یکی از مهم ترین نکات مراقبتی که افراد باید در این زمینه به آن توجه کنند و به درستی آن را انجام دهند شستشوی بینی می باشد که با مزایای بسیار زیادی از قبیل جلوگیری کردن از تجمع موکوس و عفونت بعد از جراحی در بینی ، بهتر شدن تنفس بیمار ، رفع گرفتگی دماغ ، پیشگیری از ابتلا به ترمبوز و تمیز کردن خون خشک شده در داخل بینی ، ممانعت از ایجاد بودی بد در بینی بعد از انجام جراحی و غیره همراه است. شما عزیزان برای در امان ماندن از موارد فوق و همچنین کسب نتایج مطلوب بهتر است بینی خود را تمیز کنید و شستشو دهید. اما به یاد داشته باشید که برای انجام این کار نیز شما باید احتیاط کنید و مراحلی را طی کنید تا مشکلی برایتان به وجود نیاید.

بهترین زمان برای شروع به شستشوی بینی بعد از جراحی

از زمانی که شما مرکز درمانی یا بیمارستان را ترک می کنید و به منزل باز می گردید می توانید پروسه تمیز کردن بینی را شروع نمایید. نکته بسیار مهمی که در این میان وجود دارد این است که در طول هفته های ابتدایی که بر روی بینی پانسمان و گچ وجود دارد ، نباید اقدام به انجام این کار کنید. همانطور که گفته شد و در مقاله جراحی بینی به آن اشاره شد بعد از انجام رینوپلاستی پزشک برای محافظت از بینی شما  بر روی ان قطعه ای به نام اسپلینت را قرار می دهد که همانند یک آتل عمل می کند. مراقبت از این اسپلینت و ممانعت از ورود ضربه ، اسیب و لمس شدن آن بسیار اهمیت دارد. در این یک هفته که شما از اسپلینت مراقبت می کنید نیازی نیست تا بینی خود را تمیز کنید.

نحوه شستشوی دماغ بعد از رینوپلاستی

همانطور که در ابتدایی مقاله نیز به آن اشاره شد رعایت نکات بهداشتی مرتبط با بینی که در قالب مراقبت های بعد از جراحی بینی توسط پزشک عنوان می شود در موفقیت آمیز بودن عمل و کسب نتایج مطلوب کمک بسیار زیادی می کند. تمیز کردن بینی برای بسیاری از افراد یک چالش بسیار بزرگ است و دکتر ابراهیم رزم پا بهترین و متبحر ترین جراح بینی تهران همراهی کردن بیمار را در این دوره یکی از مهم ترین فاکتور های همکاری میان بیمار و پزشک می داند از همین رو در این مقاله از سایتشان در رابطه با این موضوع و نکاتی که باید در زمان انجام آن دقت کنید مطالبی را بیان کرده اند. اگر قسمتی از متن را متوجه نشدید یا ترس این را داشتید که این فرایند را اشتباه انجام دهید می توانید به صورت حضوری به مطب دکتر رزم پا واقع در خیابان ولیعصر تهران مراجعه نمایید.

روش شستشوی بینی بعد از جراحی در هر بازه زمانی با توجه به تغییراتی که بر روی بینی شما صورت می پذیرد از قبیل برداشتن گچ بینی ، تامپون و غیره با هفته های دیگر آن متفاوت می باشد و شما باید به تک تک آن ها به درستی عمل کنید. در این بخش از مقاله به توضیح مرحله به مرحله فرایند شستشوی بینی در هر هفته خواهیم پرداخت :

  • شستشوی بینی بعد از جراحی در هفته اول

همانطور که گفته شد در طول هفته اول ، بر روی بینی شما اسپلینت قرار دارد و شما وظیفه دارید تا از آن در برابر خیس شدن مراقبت کنید. از همین رو نمی توانید برای تمیز کردن بینی خود از آب استفاده کنید. اما در روز های سوم و چهارم بعد از عمل ، بینی شما خونابه های را ترشح می کند که به مرور در داخل بینی خشک می شود و این مسئله باعث آزار و اذیت شما می شود از همین رو نیاز است تا آن را از روی بینی و صورت خود پاک کنید. حتما می پرسید چگونه ؟ برای اینکار باید از یک گوش پاک کن و مقداری آب گرم استفاده کنید. پس از تمیز کردن بینی می توانید از قطره های تجویز شده توسط پزشک خود استفاده نمایید. در روز ششم و هفتم ، پیش از برداشتن اسپلینت برای این که اسپلینت یا گچ بینی به راحتی از روی بینی شما برداشته شود می توانید به حمام بروید و اجازه دهید تا آب بروی بینی و اسپلینت شما جریان پیدا کند و این وسیله به خوبی خیس شود. لازم نیز در این رابطه نگران باشید چرا که این پروسه باعث می شود اسپلینت راحت تر از روی بینی شما برداشته شود. در روز بعد به مطب پزشک خود مراجعه کنید تا وی گچ یا اسپلینت را از روی بینی شما جدا کند و اموزش های لازم را در رابطه با چسب زدن بینی به شما بدهد.

  • شستشوی بینی بعد از انجام جراحی با سرم در هفته های سوم و چهارم

پس از جدا کردن اسپلینت بینی و بهبود پیدا کردن زخم ها به مقدار کمی شما می توانید شروع به شستشوی داخل بینی با استفاده از سرم ها و شوینده های مناسب کنید. بهترین مایع برای شستشوی بینی بعد از جراحی  ، سرم سالین نرمال 9 درصد یا سرم کلرید سدیم است. برای تهیه این سرم ها می توانید به دارو خانه ها مراجعه کنید یا به راحتی در منزل خود با استفاده از چندین قلم مواد آن را دستر کنید و از آن استفاده نمایید. در طول هفته دوم و سوم شما باید با استفاده از یک گوش پاک کن که به این سرم آغشته شده است بینی خود را تمیز کنید. بهتر است این کار را با دقت انجام دهید و با ملایمت با بینی خود رفتار نمایید. به هیچ عنوان به بینی خود فشار وارد نکنید چرا که ممکن است آسیب جدی ببیند. در طول این دوره از قطره های تجویز شده توسط پزشک خود استفاده نمایید.

  • شستشوی بینی از هفته چهارم به بعد

در این دوره دیگر شما بهبودی خود را کسب کرده اید و بینی در چارچوب خود قرار گرفته است. بنابراین شما می توانید از سرنگ برای وارد کردن سرم و شستشوی داخل بینی خود و شستشوی آن استفاده نمایید. برای شستشوی بینی بعد از جراحی می توانید از سرنگ های 10 سی سی استفاده کنید که به راحتی از داروخانه ها قابل تهیه می باشند. سپس جلوی سینک بنشینید یا بایستید و سرتان را خم کنید و نوک سرنگ را در بینی خود قرار دهید و محتویات آن را وارد سوراخ بینی کنید. به طور همزمان سعی کنید به ارامی و با ملایمت ، محتویات وارد شده را به بیرون فین کنید تا چیزی وارد گلوی شما نشود. این کار را در سوراخ دیگر بینی خود نیز تکرار کنید. در طول این کار ممکن است بخیه های جذبی استفاده شده در بینی شما به همراه مقداری خون خشک شده خارج شوند که در چنین مواقعی نیاز به نگران بودن نیست و شستشو را ادامه دهید.

شستشو را تا چه مدت ادامه دهیم؟

توصیه دکتر ابراهیم رزم پا به بیماران خود این است که به دلیل اهمیت بسیار بالای رعایت بهداشت ، بهتر است شستشوی بینی بعد از جراحی را تا دو ماه و هر شش ساعت یک بار انجام دهید تا به خوبی مخاط و خون های خشک شده باقی مانده از بینی خارج شود. بعد از گذر کردن از این دو ماه می توانید طبق زمانبندی های قبل از عمل شستشوی بینی خود را ادامه دهید.

شستن صورت بعد از عمل

با اینکه شاید وسوسه شوید در دوره نقاهت صورت خود را بشویید ، اما باید گفت که این کار ممنوع می باشد و باید تمهیدات خاصی در این مورد لحاظ شود. اول اینکه تا زمانی که تامپون و گچ در داخل و روی بینی قرار دارند ، نباید صورت خود را شستشو دهید. به جای آن باید از یک دستمال مرطوب یا یک اسفنج خیس کمک بگیرید و به آرامی صورت خود را پاک کنید.

در روز هفتم دوره ریکاوری ، پانسمان و گچ برداشته می شوند و می توانید صورت را با آب ولرم بشویید. همانطور که می دانید برای شستشوی بینی بعد از جراحی نیز باید از آب نمک یا محلول سالین استفاده کنید. اما به یاد داشته باشید که اجسام تیز و حتی ناخن خود را داخل بینی نکنید تا خونریزی اتفاق نیافتد.

چگونه بوی بد داخل بینی را از بین ببریم؟

این بوی بد می تواند به علت داروهای بیهوشی ، وجود باکتری و حتی بخیه های استفاده شده ایجاد شود. بوی گندیدگی و آمونیاکی که حس می شود عموما بعد از یک هفته از بین خواهد رفت. اما در صورتی که بعد از هفت روز همچنان آن را حس می کردید و مخاط سبز رنگ از بینی خارج می شد ، ممکن است به عفونت مبتلا شده باشید.

بهترین راه برای خلاص شدن از شر این بوی بد ، شستن بینی بعد از جراحی می باشد. به یاد داشته باشید که فین کردن و وارد کردن اجسام سخت به داخل این عضو می تواند تعداد باکتری هایی که باعث ایجاد بوی بد می شوند را بالا برده و این بوی بد را شدیدتر کنند. استفاده از محلول سالین یا هیدروژن پروکسید بهترین راه برای شستشوی بینی بعد از جراحی و راحت شدن از این بو می باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *