روزهای زوج از ساعت 16 تا 20
خیابان ولیعصر، بالاتر از سه راه عباس آباد، نبش کوچه نادر، ساختمان پزشکان 2109

ورم بینی بعد از جراحی

بیشتر متقاضیان جراحی بینی ، بعد از انجام عمل و مرخص شدن از بیمارستان از ورم بینی بعد از جراحی شکایت می کنند. باید بگویم که یکی از عارضه های جانبی طبیعی بعد از رینوپلاستی که در روز های ابتدایی شدت آن بسیار زیاد می باشد ، تورم است ، تورم به مرور زمان و با رعایت نکات مراقبتی کوچک و بزرگ کاهش پیدا می کند و اثری از خود به جای نمی گذارد. البته لازم به ذکر است که میزان ورم کردن بینی به نوع پوست ، نوع بینی و خیلی چیز های دیگر وابسطه است و ممکن است برای برخی از افراد تا یکسال نیز ادامه داشته باشد یا هر از گاهی نمایان شود. در این مطلب دکتر ابراهیم رزم پا بهترین و متبحر ترین جراح بینی تهران ، در رابطه با علت تورم بینی ، انواع آن ، روش های کاهش ورم بینی بعد از جراحی مطالبی را بیان نموده اند که به عزیزانی که نزد ایشان عمل بینی را انجام داده اند یا به طور کل عمل رینوپلاستی را انجام داده اند کمک می کند تا ورم بینی را از بین ببرند و سریع تر نتایج نهایی را نمایان سازند. در آخر نیز بهترین جراح بینی تهران به سوالات متداول و مکرری که زیباجویان از پزشکان بعد از عمل بینی در رابطه با ورم بینی می پرسند پاسخ خواهند داد.

 

ورم بینی بعد از جراحی

 

چه میزان ورم بینی بعد از جراحی طبیعی است؟

همانطور که در ابتدای مقاله نیز ذکر کردیم ورم بعد از جراحی بینی تا حد بسیار زیادی به نوع پوست ، نوع بینی و تغییرات انجام شده بر روی بافت بینی برای ایجاد تغییر شکل و اندازه آن بستگی دارد. به طوری که اگر شما فرم طبیعی را برای راینوپلاستی خود انتخاب کرده باشید ، به دلیل کم بودن تغییرات اعمال شده بر روی بینی تان ، شما ورم بسیار کمی را تجربه خواهید کرد.

در هفته های نخست ، به دلیل واکنش های طبیعی بدن شما شاهد تورم قابل توجهی خواهید بود به نحوی که فرم نهایی بینی را به خوبی مشاهده نخواید کرد. از همین رو ممکن است تصور کنید که بینی شما از قبل عمل نیز بزرگتر شده است یا این که اصلا عیوب و نواقص بینی شما برطرف نشده است. این موضوع کاملا طبیعی است و برای تمامی افرادی که بینی خود را عمل کرده اند رخ خواهد داد از همین رو به هیچ عنوان نباید نگران باشید ، تنها بهتر است برای دیدن نتایج نهایی و خیره کننده کمی صبور باشید ، نکات مراقبت های بعد از جراحی بینی که پزشکتان به شما گوش زد می کند را رعایت کنید و به هیچ عنوان اجازه ندهید تا دیگران در رابطه با فرم بینی شما هر چند موقتی نظر دهند.

به یاد داشته باشید که ممکن است بینی شما به دلیل گوشتی بودن یا زیاد بودن تغییرات در طی روز های اولیه تورم بسیار زیادی داشته باشد و سپس به مرور زمان فروکش کند. به عنوان مثال ورم بینی بعد از جراحی در روز سوم بیشتر از روز های نخست و کمتر از روز های آینده باشد. به هر حال همانطور که گفته شد بهتر است تا زیاد در رابطه با این پروسه نگران نباشید.

انواع ورم بینی بعد از جراحی

برای اینکه بتوانید روند کاهش تورم را سریع تر کنید در ابتدا باید نوع ورم به وجود آمده را تشخیص دهید ، از همین رو در این قسمت از مقاله به انواع ورم بینی بعد از جراحی خواهیم پرداخت. در حالت کلی می توان ورم بینی را به سه دسته تقسیم نمود.

  • نوع اول ورم پوست

همانطور که می دانید در زمان انجام عمل جراحی زیبایی بینی برای اعمال تغییرات در ظاهر بینی ، پوست از اسکلت جدا خواهد شد. از همین رو طبیعی است کهه پس از عمل و در دوران بهبودی بیماران این نوع ورم را تجربه کنند. علت پدید آمدن این نوع ورم بعد از جراحی زیبایی بینی ، تجمع مایع بین سلولی می باشد که می توان آن را در دسته واکنش های التهابی جهت بهبود ناحیه زخم شده یاد کنیم. این نوع ورم حدودا 1 الی 3 ماه بعد از انجام رینوپلاستی طول خواهد کشید و به مرور زمان کاهش پیدا می کند. البته لازم به ذکر است از آنجایی که بینی های گوشتی پوستی ضخیم تر دارند این نوع ورم شدید تر بوده و زمان بیشتری را برای درمان نیاز دارد. از همین رو می توان گفت هر چه بینی گوشتی تر باشد مدت زمان از بین رفتن این نوع ورم بیشتر است.

  • نوع دوم ورم کاذب

دیگر نوع ورم بینی بعد از جراحی که به آن ورم کاذب یا حافظه پوست می باشد که دوره بهبودی طولانی تری دارد. زیرا در برخی از مواقع عمل زیبایی بینی با هدف کوچک کردن استخوان بینی انجام می شود به همین دلیل هر چه بینی بزرگ تر باشد شدت این نوع ورم بعد از عمل بینی بیشتر می باشد.

  • نوع سوم ورم فیبروز

سومین نوع ورم که ممکن است برای داوطلبین به وجود آید و باعث آزرده خاطر شدن آن ها شود ، ورم فیبروز می باشد. این نوع ورم بینی بعد از جراحی در میان مردم با نام گوشت اضافه نیز شناخته می شود و ممکن است برای همیشه ماندگار باشد. البته لازم به ذکر است که با پیشرفت علم تکنولوژی امروزه می توان این نوع عارضه ها را درمان و از بین برد. اما به طور کلی برای جلوگیری از بروز گوشت اضافه  بهتر است در انتخاب جراح بینی خود دقت بسیار زیادی داشته باشید.

علت تورم بینی

یکی از مهم ترین سوالاتی که در زمینه عمل زیبایی بینی و نکات مراقبتی بعد از آن مطرح می شود و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است ، این است چه چیزی باعث به وجود آمدن ورم بینی بعد از جراحی می شود؟ در پاسخ به این سوال بهتر است یک بار دیگر نگاهی به انواع ورم های بینی بی اندازید ، چرا که در هر یک از آن ها گفته ایم که علت بروز آن ها چیست و چگونه می توان از رخ داد آن ها جلوگیری کنیم. همانطور که گفته شد سه نوع تورم وجود دارد که به طور کلی به سه دلیل به وجود می ایند.

  • دلیل اول برش ها و زخم های است که در پوست ایجاد می شوند ، به دلیل وجود این برش های سیستم ایمنی بدن جهت بهبودی آن ها واکنش های را از خود نشان می دهد که یکی از آن ها تورم می باشد.
  • دلیل دوم کوچک شدن ناگهانی بینی و اعمال تغییرات کوچک بزرگ بر روی ظاهر بینی می باشد. بدن با این موضوع مقابله می کند و تا مدت ها ورم در ناحیه بینی باقی خواهد ماند.
  •  مورد اخر نیز این است که شما برای انجام جراحی زیبایی بینی خود جراح بینی مجرب ، متبحر و کارآزموده ای را انتخاب نکرده اید و در نتیجه به دلیل نداشتن تخصص پزشک یا داشتن بیماری های پیش زمینه ای به فیبروز دچار شده اید.

در هر صورت می توان گفت ورم بینی بعد از جراحی کاملا طبیعی بوده و با رعایت نکات مراقبتی که جراح بینی تان به شما می گویند می توان آن را کنترل و سریع تر کاهش داد. دوران تورم دماغ می تواند به ویژگی های بدن فرد متقاضی نیز مرتبطب باشد. به عنوان مثال اگر شخصی با پوست ضخیم و گوشتی نسبت به انجام عمل رینوپلاستی اقدام کند ، به نسبت فردی که بینی اش استخوانی است و پوست نازکی دارد ، قطعاً دوران کبودی و تورم بیشتری را طی خواهد کرد. لازم به ذکر است که میزان تسلط پزشک در این عارضه نقش بسزایی دارد و می تواند شدت آن ها را تا حدی زیادی افزایش یا کاهش دهد.

مدت زمان ماندگاری تورم

یکی از شایع ترین دغدغه کسانی که عمل بینی را انجام داده اند این است که چه مدت طول می کشد تا ورم بینی بعد از جراحی از بین برود. در پاسخ به این سوال باید بگویم همانطور که گفته شد مدت زمان تورم و کبودی به نوع پوست ، میزان دستکاری بینی و همچنین نوع بینی شما بستگی دارد. از همین رو نمی توان مدت دقیقی را تعیین کرد و گفت هر شخصی که در این مدت ورم بینی اش کاهش پیدا نکرده است مشکل دارد. اما بر اساس تحقیقات صورت گرفته شده ، می توان گفت حدود 90 در صد از افرادی که عمل بینی را انجام داده اند بعد از گذشت حدودا 3 ماه شاهد کاهش ورم بینی و پدیدار شدن نتایج نهایی هستند و باقی تورم نیز به مرور زمان کاسته می شود و در اخر بعد از گذشت حدود 1 سال می توان فرم نهایی بینی را مشاهده کرد.

تاثیر تزریق کورتون بر روی ورم بینی

معمولا تزریق کردن کورتون به بینی در کسانی که بینی گوشتی دارند انجام می شود. زیرا تورم در این نوع بینی ها بسیار زیاد تر از بینی های استخوانی می باشد. به همین دلیل در چنین شرایطی بهترین جراح بینی تهران ، با بررسی کردن بینی ممکن است تزریق ماده کورتون را برای کمک کردن به تسریع روند کاهش ورم بینی بعد از جراحی در تهران تجویز کند. بهتر است بدانید که تزریق کورتون کاربرد های بسیار زیادی دارد که از میان آن ها می توان به جلوگیری از ایجاد اسکار و برطرف کردن بافت های اسکار ناشی از انجام جراحی بینی در تهران اشاره کرد.

عواملی که ورم بینی بعد از عمل را بیشتر می کنند

تکنیک و گستردگی فرآیند

همانطور که اطلاع دارید ، برای انجام این پروسیجر نیاز است تا برش های کوچکی در پره ها و زیر کلوملای بینی زده شده و سپس پوست آن به سمت بالا کشیده شود. اینکه این برش ها چه اندازه ای داشته باشند و یا پوست چگونه جا به جا شود ، تاثیر بسیار زیادی در میزان تورم ایجاد شده بعد از جراحی زیبایی بینی خواهند داشت.

علاوه بر موردی که پیش تر ذکر شد ، میزان تغییراتی که جراح روی این عضو اعمال می کند نیز موجب بیشتر یا کمتر شدن تورم خواهد شد. هر چه میزان این تغییرات بیشتر باشند ، طبعا مدت زمان طولانی تری نیاز است تا پوست روی فرم جدید بینی بخوابد و شکل بگیرد. تا زمانی که این اتفاق رخ دهد ، میان پوست و استخوان مایع میان بافتی جمع شده و موجب بروز ورم بینی بعد از جراحی می شود.

حد ضخامت پوست

بین تورم و ضخامت پوست ، یک رابطه مستقیم برقرار است ؛ به این معنی که هر چه پوست فرد ضخیم تر باشد با تورم بیشتری نیز دست و پنجه نرم خواهد کرد. غیر از این مورد ، احتمال تشکیل بافت اسکار در این دست از بیماران بیشتر می باشد ، این مسئله یکی از موارد تاثیر گذار در باد بینی می باشد.

سبک زندگی و رژیم

برای اینکه دوره نقاهت به آسانی هر چه تمام تر طی شود و مدت زمان آن نیز کوتاه باشد ، لازم است تا یک رژیم غذایی سرشار از فیبر و پروتئین داشته باشید. افرادی که همواره در حال خوردن غذاهای آماده و پر از نمک هستند ، نسبت به بیمارانی که از یک رژیم سالم پیروی می کنند با تورم خیلی بیشتری رو به رو خواهند شد. عدم استفاده از نوشیدنی های کافئین دار ، نوشیدن حداقل هشت لیوان آب در روز و ترک سیگار تاثیر خیلی خوبی روی ورم بینی بعد از جراحی خواهد داشت.

ایا ورم بینی با ورزش کردن بدتر می شود؟

زیباجویان بسیاری وجود دارند که نمی توانند ورزش را برای مدتی کوتاه نیز کنار بگذارند و جدایی ناپذیر زندگی آن ها است. با وجود اینکه ورزش موجب تندرستی می شود ، اما این موضوع برای داوطلبانی که به تازگی عمل زیبایی بینی انجام داده اند ، صدق نمی کند. برای اینکه به طور کامل متوجه این موضوع شویم فعالیت های بدنی بعد از این پروسیجر چه تاثیری بر ورم بینی بعد از جراحی دارد ، می بایست درک درستی از موضوع گردش خون داشته باشیم.

پس از اینکه در بینی مراجعه کننده شکاف هایی اعمال شد ، به طور طبیعی بدن واکشن هایی در قالب التهاب در بافت تغییر یافته بینی ایجاد می کند. این موضوع علاوه بر اینکه علائم اخطار را در بینی نمایان می کند ، بلکه با گردش خون بیشتر در آن نواحی به درمان نواحی اسیب دیده نیز می پردازد. از این رو ، ترجیح پزشکان برای رفع سریع ورم بینی بعد از جراحی ، تاکید دارند که حین خوابیدن پس از عمل می بایست سرتان را بالاتر قرار دهید ، تا گردش خون به خوبی امکان پذیر باشد. اندام های بدن با ورزش متورم می شوند که این موضوع شدت بیشتری در جراحات خواهد داشت.

با انجام حرکات بسیار سبک در هفته های ابتدایی بعد از این پروسه زیبایی ، گردش خون بهبود می یابد و التهاب حاصل از عمل نیز کاهش می یابد ، اما افزایش ضربان قلب خارج از چهارچوب نتیجه ای منفی را به دنبال خواهد داشت. یعنی به جای کاهش ورم بینی زیباجو ، اثری التهابی در آن ایجاد می شود. لازم است بدانید که اگر در هفته های ابتدایی بعد از جراحی ، به فعالیت های بدنی شدید بپردازید علاوه بر ورم بینی ، خونریزی نیز در این عضو وجود خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *