روزهای زوج از ساعت 16 تا 20
خیابان ولیعصر، بالاتر از سه راه عباس آباد، نبش کوچه نادر، ساختمان پزشکان 2109

چسب زدن به بینی بعد از جراحی

یکی از مهم ترین توصیه ها و اقدامات اساسی بعد از جراحی بینی ، چسب زدن به بینی می باشد. استفاده از چسب مزیت های بسیار زیادی دارد که طی این مقاله از سایت پروفسور رزم پا بهترین و متبحر ترین جراح بینی تهران قصد داریم به آن بپردازیم. طی این مقاله تلاش شده است تا نکات مهمی را در رابطه با چسب بینی بیان کنیم ، نحوه صحیح چسب زدن به بینی را به شما اموزش دهیم و بگویم که برای برطرف کردن تورم بینی باید چه مدت از چسب استفاده کنید. امیدواریم با خواندن این مقاله پاسخ سوالات خود را به دست آورید و با انجام آن ها دوره بهبودی خود را به راحتی پشت سر بگذارید و به بهترین و مطلوب ترین نتایج دست پیدا کنید.

 

چسب زدن به بینی

 

مدت زمان استفاده از چسب مخصوص بینی

حتما به حال در اطراف خود افرادی را مشاهده کرده اید که بعد از انجام جراحی زیبایی بینی به بینی خود چسب می زنند ، از همین رو کنجکاو شده اید که این افراد باید تا چه زمانی از این چسب ها استفاده کنند. همواره بعد از انجام عمل رینوپلاستی جراحان بینی به بیماران خود توصیه می کنند حداقل به مدت دو. هفته بعد از باز کردن اسپلینیت یا گچ بینی از چسب مخصوص بینی استفاده کنند. در طول این دو هفته نوار چسب ، تورم  و نحوه شکل گیری بینی را تحت تاثیر قرار می دهد. اما به طور دقیق مدت زمان مورد نیاز برای چسب زدن به بینی بر اساس موارد زیر تعیین می شود و ممکن است کمی طولانی تر نیز شود.

مدت زمان توصیه شده جهت چسب زدن به دماغ برای انجام عمل زیبایی بینی استخوانی 4 هفته می باشد که در این مدت زمان شما عزیزان می توانید یک الی دو بار در هفته به مطب دکتر رزم پا در تهران مراجعه کرده تا آقای دکتر چسب بینی شما را بزنند و نحوه صحیح چسب زدن به بینی را به شما اموزش دهند و ایرادات شما را در زمان چسب زدن بینی مشخص و رفع کنند. از آن جایی که افرادی که بینی آن ها استخوانی است ورم بسیار کمی را تجربه می کنند مدت زمان توصیه شده برای آن ها کم تر از بینی های گوشتی می باشد.

برای افرادی که جراحی بینی گوشتی را انجام داده اند دکتر رزم پا زمان بیشتری را برای کاهش تورم و بهبودی کامل توصیه می کنند ، معمولا این زمان بین 6 تا 8 هفته می باشد. در زمان استفاده از چسب بر روی بینی های گوشتی نیازی به وارد کردن فشار به دماغ نیست.

شما بعد از گذشت مدت زمان گفته شده توسط پزشکتان می توانید چسب زدن به بینی را متوقف کنید. لازم به ذکر است که ممکن است چندین سال بعد از درمان به دلیل قرار گرفتن در معرض تابش نور خورشید یا گرما مجدد بینی شما متورم گردد ، از همین رو نیاز است تا هر گاه که متوجه متورم شدن بینی خود شدید ، با استفاده از چسب مخصوص بینی ، نسبت به کاهش تورم اقدام نمایید.

 

فیلم آموزش چسب زدن به بینی توسط دکتر ابراهیم رزم پا

 

آیا استفاده طولانی مدت از چسب بینی ، تاثیری بر روی نتایج رینوپلاستی دارد یا خیر؟

در پاسخ به این سوال باید گفت خیر ، ممکن است جراح بینی شما بنا بر دلایل متفاوتی استفاده طولانی مدت از چسب بینی را توصیه کند. این عوامل شامل موارد زیر می باشد:

  • افرای که اعتماد به نفس پایینی دارند و بلافاصله بعد از برداشتن گچ بینی انتظار دیدن نتایج نهایی و دائمی را دارند. از جمله راهکار های که می توان این افراد را از دیدن مکرر بینی در جلوی آینه باز داشت و منصرف کرد ، پوشاندن بینی با چسب می باشد که البته این کار به هیچ وجه توصیه نمی شود. بهتر است در این رابطه با بیمار صحبت شود و به او توضیح داده شود که چسب زدن به بینی در طولانی مدت عوارض خاصی را در پی دارد. بهتر است برای تهویه بهتر پوست تنها تا مدت زمان توصیه شده از چسب بینی استفاده شود.
  • همچنین باید پیش از انجام جراحی به بیمار متذکر شد که حداقل تا سه ماه بعد از انجام جراحی بینی ، نباید انتظار دیدن نتایج را داشته باشند و از رفتن مداوم جلوی آینه و وارسی بینی بپرهیزند و برای دیدن نتایج نهایی جراحی به هیچ وجه عجله نکنند. حتی در صورتی که شخصی به آن ها در رابطه با بینی عمل شده اشان چیزی گفت به آن ها توجه نکنند. بهتر است بدانید که برای دیدن نتایج نهایی جراحی نباید به هیچ وجه عجله کرد و حداقل تا یک سال یا شاید هم یک سال و نیم صبر کرد. زمان نمایان شدن نتایج به نوع بینی و میزان تغییرات بینی بستگی دارد.

 

چسب زدن به بینی

 

آموزش چسب زدن به بینی

طبق گفته های بهترین جراح بینی تهران بسیاری از افراد بعد از انجام عمل راینوپلاستی ، برای چسب زدن و تعویض آن هر روز یا هر چند روز یک بار به مطب جراح بینی خود مراجعه می کنند. قطعات انجام این کار با توجه به ترافیک ، مشکلات رفت و آمد ، خستگی ها و هزینه های در پی آن چندان فکر خوبی نباشد. از همین رو بهتر است خودتان چسباندن چسب بر روی دماغ را یاد بگیرید تا بدون هیچ دردسر یا هزینه اضافی این کار را در خانه به درستی انجام دهید. در این قسمت از مقاله قصد داریم نحوه صحی چسب زدن به بینی را به شما عزیزان آموزش دهیم ، البته لازم به ذکر است که شما پیش از خواندن این مطلب باید با جراح بینی خود صحبت کنید تا او آموزش های لازم را به شما دهد ، پس از آن خواندن این مطلب به شما در یاداوری مطالب گفته شده توسط پزشک کمک می کند.

  • مرحله اول : چربی زدایی پوست 

یکی از مراجل مهم چسب زدن به بینی بعد از رینوپلاستی ، چربی زدایی پوست می باشد. شما باید با استفاده از آب و صابون ابتدا سطح پوست صورت خود را به خوبی تمیز کنید. البته این کار را می توانید با کمک الکل و پنبه نیز انجام دهید. بهتر است در زمان شستشو پوست خود فشاری بر روی بینی ایجاد نکنید. سعی کنید برای خشک کردن صورت یک حوله نرم و تمیز را بر روی بینی و اطراف آن قرار دهید و بدون اعمال فشار آن را خشک کنید.

  • مرحله دوم : برش چسب ها

در این مرحله نیاز است تا شما 4 قطعه چسب به اندازه 3 الی 5 سانتی متری را جدا کنید و از سمت راست به چپ بر روی بینی قرار دهید و به نحوی بر روی بینی قرار دهید که بخشی از هر قطعه چسب ئر زیر چسب بعدی مستتر شود. پس از آن نیز هر قطعه چسب را با اعمال فشار بسیار کمی بر روی بینی خود فیکس کنید. معمولا این روند را باید از سمت بالا تا نوک بینی ادامه دهید،. بهتر است در انتخاب چسب مناسب دقت داشته باشید. نوار چسب های کاغذی که دارای عرض بیشتر از یک و نیم سانتی متری دارند ، گزینه بسیار مناسبی است. مدل و مارک های گوناگونی از چسب در بازار وجود دارد که از نظر جنس ، کیفیت و سایز با یک دیگر متفاوت می باشند. لازم به ذکر است که در زمان برش چسب ها باید سایز بینی خود را نیز در نظر داشته باشید.

  • مرحله سوم : چسباندن U شکل

پس از چسب زدن به بینی نیاز است تا زیر بینی را نیز چسب بزنید. بهتر است چسبی به اندازه 10 الی 12 سانتی متر را به شکل حرف U  از قسمت وسط بینی ، در بخش زیرین بینی قرار دهید و آن را بچسبانید سپس دو طرف چسب را به سمت بالا هدایت کنید و با اعمال فشار بسیار کمی آن را به بینی خود بچسبانید. قطعه چسب بعدی را با همین ابعاد ببرید و آن را بر روی همین چسب قرار دهید. در انتها نیز چسبی که از قسمت نوک بینی بیرون زده را با ظرافت و با احتیاط برش دهید.

مزیت استفاده از چسب بینی

زدن چسب به بینی مسئله ای است که اهمیت آن در مطالعات علمی مختلف تایید شده است و می تواند بر روی نتایج نهایی عمل بینی تاثیر بسیار زیادی داشته باشد. چسب بینی خصوصا در بیمارانی که پوست بینی آن ها بسیار ضخیم است و در خانواده بینی های گوشتی قرار دارند ، بسیار اهمیت دارد. البته باید توجه داشته باشید که بهترین چسب برای دماغی که عمل شده که در بیشتر موارد پزشک برند آن را توصیه می کند ، دارای بافتی است که مسیر جریان هوا به پوست را مسدود نمی کند. استفاده از چسب بینی می تواند به کاهش تورم بینی به میزان بسیار زیادی کمک کند. شما عزیزان می توانید برای چسب زدن به بینی به مطب دکتر رزم پا مراجعه کنید.

آموزش برداشتن چسب بینی

دو تا سه هفته بعد از عمل ، باید هر دو تا سه روز یک بار چسب بینی را تعویض کنید. برداشتن این چسب ، به اندازه قرار دادن آن روی بینی حائز اهمیت است. از آنجایی که در این زمان پوست و ساختار بینی هنوز آسیب پذیر می باشد ، ضروری است حین تعویض چسب نهایت دقت را به خرج داده و فشار زیادی به آن وارد نکنید. اکثر پزشکان توصیه می کنند این کار را در حمام و زمانی که چسب مرطوب شده است به انجام رسانید. روش دیگر ، استفاده از محلول های مخصوصی است که به این هدف کمک می کنند. بعد از اتمام کار ، باید هر گونه چسب باقی مانده روی بینی را تمیز کرده و سپس اقدام به استفاده از چسب جدید نمایید.

می توان با وجود چسب یا اسپلینت استحمام کرد؟

تا هفت روز بعد از این پروسیجر ، نباید صورت خود را خیس کنید. به همین جهت حمام کردن در این مدت ممنوع می باشد. در صورتی که مجبور به این کار شدید ، طوری بدن و موهای خود را شستشو دهید که آب به بینی و اسپلینت روی آن نرسد. بیمار مجاز است در این زمان با استفاده از یک پارچه نم دار ، صورت خود را تمیز کند.

زمانی که اسپلینت برداشته می شود ، باید به بینی چسب زده شود و تا حدود پنج روز سر جای خود باقی بماند. بعد از این مدت ، بهترین زمان برای برداشتن چسب ها ، حین حمام کردن می باشد.

می توان با چسب زدن به بینی بعد از عمل ، این عضو را کوچک کرد؟

زدن چسب به بینی می تواند تورم را کاهش داده و پوست را به استخوان ها بچسباند ، اما روی شکل و فرم دماغ تاثیری نخواهد گذاشت. بنابراین اگر بعد از جراحی حس کردید دماغ شما کوچک شده ، به خاطر خوابیدن ورم می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *