روزهای زوج از ساعت 16 تا 20
خیابان ولیعصر، بالاتر از سه راه عباس آباد، نبش کوچه نادر، ساختمان پزشکان 2109

بیهوشی جراحی بینی چگونه است؟ | دکتر ابراهیم رزم پا

اغلب افراد زمانی که تصمیم می گیرند بینی خود را عمل کنند ، بیشتر در مورد بیهوشی جراحی بینی نگران می شوند تا خود پروسیجر. ممکن است درک اینکه از چه مدل بیهوشی طی این روند استفاده می شود کمی مشکل باشد ؛ اما باید بدانید که این روند را می توان در سطوح مختلفی از بیهوشی به انجام رساند. هر کدام از این گزینه ها هزینه ، امنیت ، عوارض جانبی ، سطح هوشیاری ، مزایا و معایب خود را دارند. به صورت کلی ، جراح و متخصص بیهوشی تمامی این موارد را برایتان توضیح خواهند داد. در اغلب موارد عمل زیبایی بینی با کمک بیهوشی عمومی به انجام خواهد رسید ؛ یعنی بیمار در طول پروسه به خواب عمیقی فرو خواهد رفت. اما امکان دارد در مواردی نیز از بی حسی موضعی استفاده شود. در ادامه این مقاله از دکتر ابراهیم رزم پا جراح بینی در تهران ، به صورت کامل توضیحاتی را ارائه داده ایم. پس با ما همراه باشید.

بیهوشی جراحی بینی - دکتر ابراهیم رزم پا

انواع بیهوشی جراحی بینی

همانطور که پیش تر نیز ذکر کردیم می توان از تکنیک های مختلفی برای کاهش درد و ناراحتی حین عمل استفاده کرد. در این قسمت در مورد هر کدام مفصل صحبت کرده ایم.

بیهوشی عمومی در عمل بینی

این نوع از بیهوشی ، به این معنی است که بیمار در حین پروسه به صورت کامل خواب است و از اتفاقات اطراف خود چیزی متوجه نمی شود. در این زمان ، شخص مراجعه کننده اینتوبه نیز خواهد شد. این امر به این معنی است که یک لوله تنفسی داخل گلو گذاشته می شود ؛ این لوله به دستگاه بیهوشی متصل است. بدین ترتیب کنترل عملکرد تنفسی توسط این دستگاه انجام می شود و متخصص بیهوشی نیز بیمار را تحت نظر می گیرد. برای مثال ضربان قلب ، ریتم ضربان قلب ، سطح اکسیژن خون ، فشار خون و غیره همواره چک می شوند.

متخصص از تمامی این اطلاعات استفاده می کند تا تعیین کند که چه مقدار گاز ، و چه مقدار داروی درون رگی باید استفاده شود. با اینکه هیچ تحقیقی صورت نگرفته که این مدل از بیهوشی جراحی بینی را با متدهای دیگر مقایسه کند ؛ اما بسیاری از بیماران از بیهوشی عمومی ترس دارند و ترجیح می دهند از تکنیک های کم تهاجمی تر استفاده کنند. میزان تجربه و مهارت جراح بینی ، همچنین راحتی بیمار نقش مهمی را در تعیین نوع بیهوشی استفاده شده دارند ؛ اما به صورت کلی می توان اذعان داشت در بیشتر موارد باید از نوع عمومی آن بهره گرفت.

یکی از اصلی ترین مزایای این نوع از بیهوشی عمل بینی ، این است که بیمار در راحتی کامل قرار داشته و از راه تنفسی در برابر خطراتی مثل خونریزی محافظت می شود. زمانی که از این تکنیک بهره گرفته شود ، احتمال خونریزی افزایش می یابد ، دلیل آن هم این است که داروهای استفاده شده رگ ها را شل خواهند کرد و همین موضوع باعث افزایش جریان خون به بینی می شود.

بیهوشی عمومی در جراحی بینی

مزایا

از مواردی که به این روش بیهوشی جراحی بینی برتری می بخشند ، می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • نداشتن هیچ خاطره ای از عمل
  • نظارت بر علائم حیاتی بدن توسط متخصص بیهوشی
  • پروسه بدون درد و ناراحتی می باشد
  • از راه های تنفسی توسط لوله محافظت می گردد

معایب

این روند ، می تواند ایراداتی نیز داشته باشد که آن ها نیز در این قسمت ذکر شده اند :

  • احتمال بروز مشکلات مربوط به خونریزی در طی عمل
  • در صورت استفاده از این متد ، احتمال بروز حالت تهوع و استفراغ بعد از جراحی بالا خواهد رفت
  • ممکن است بیمار دیرتر از زمان تخمین زده شده به هوش آید
  • با این نوع از بیهوشی جراحی بینی ، نمی توان در طول عمل با بیمار ارتباط برقرار کرد
آرامبخشی آگاهانه در عمل بینی

آرامبخشی آگاهانه

در طول این پروسه بیمار در آرامش قرار دارد ، هیچگونه درد و ناراحتی را احساس نکرده و از اتفاقات اطراف خود بی خبر است. این رویه با بیهوشی عمومی تفاوت دارد ، در آرام بخشی آگاهانه بیمار خود تنفس می کند و نیازی به دستگاه بیهوشی یا تنفس نیست. معمولا با استفاده از یک ابزار تنفسی پلاستیکی ، اکسیژن اضافه به بیمار خواهد رسید.

در این پروسیجر ، پزشک با استفاده از داروهای موضعی مثل لیدوکائین یا مارکائین بینی را بی حس می کند. متخصص بیهوشی علائم حیاتی بیمار را در نظر خواهد گرفت و داروهای مورد نیاز را به صورت درون وریدی تزریق می کند. بیشتر این داروها تاثیر فوری دارند ، به همین جهت نیاز است تا یک متخصص با تجربه و حرفه ای حضور داشته باشد. این فرد اطمینان حاصل می کند که میزان داروی مناسبی وارد بدن بیمار خواهد شد.

در این مدل از بیهوشی جراحی بینی ، زمانی که تزریق دارو قطع شود بیمار در طول چند دقیقه هوشیاری خود را به دست خواهد آورد و با مشکلاتی مثل سرفه و حالت تهوع رو به رو نمی شود. این تکنیک در سال های اخیر از محبوبیت زیادی برخوردار شده است ، اما ممکن است از دو جهت برای بیمار مشکل ایجاد نماید. اول ، احتمال دارد میزان هوشیاری بیمار به اندازه کافی پایین نرود و در حین عمل احساس ناراحتی نماید. دوم ، ممکن است بیمار بیش از حد هوشیاری خود را از دست داده و همین امر موجب شود در تنفس وی اختلال ایجاد گردد. از مشکلات دیگری که در پی این امر رخ می دهند می توان به ورود خون به ریه اشاره کرد.

مزایا

این مدل از بیهوشی جراحی بینی ، با فواید و مزیت هایی همراه است. برای مثال :

  • استفراغ و حالت تهوعی که بعد از جراحی رخ می دهد کم خواهد بود
  • ریکاور شدن از بیهوشی سریع است
  • در طول عمل ، میزان خون از دست رفته کمتر خواهد بود
  • نیازی به اینتوبه کردن مراجعه کننده نیست

معایب

برای انجام این تکنیک ، نیاز است یک متخصص که در زمینه آرام بخشی آگاهانه آموزش دیده است در اتاق عمل حضور داشته باشد. همچنین از آنجایی که از راه تنفسی محافظت نمی شود ؛ احتمال دارد خون و مایعات دیگر به ریه وارد شوند.

بیحسی موضعی

این رویه از بیهوشی جراحی بینی ، در سال های دور از میزان محبوبیت بسیار زیادی برخوردار بوده است. در این رویکرد قسمت های بیرونی و داخلی بینی توسط داروی مخصوص بی حس می شوند. معمولا این دارو ترکیبی از لیدوکائین و اپی نفرین خواهد بود.

زمانی که محلول لیدوکائین به بینی تزریق شود ، این ناحیه به طور کامل بی حس شده و به همین دلیل هیچ دردی در حین عمل حس نمی شود. از آنجایی که اپی نفرین رگ های خونی را تنگ می کند و از داروی بیهوشی عمومی نیز بهره گرفته نمی شود ، معمولا خونریزی در کمترین حد ممکن خواهد بود. از آنجایی که بیشتر بیماران قبل از این عمل با استرس زیادی رو به رو خواهند شد ، پزشک پیش از آغاز به بیمار خود داروی آرامبخش می دهد.

بی حسی موضعی در جراحی بینی

سخن آخر

برای اینکه تصمیم بگیرید کدام روش بیهوشی جراحی بینی برای شما مناسب تر است ، باید ابتدا با پزشک خود مشورت نمایید. ایشان بر اساس شرایط فردی هر بیمار ، مشکلات او ، بیماری هایی که به آن مبتلاست و میزان تجربه و تخصص خود یکی از این تکنیک ها را پیشنهاد می دهد. نکته ای که باید به آن توجه ویژه داشته باشید این است که هیچ راه درست و غلطی برای انتخاب بیهوشی عمل بینی وجود ندارد ، بنابراین باید تصمیم گیری نهایی را به جراح خود بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *