روزهای زوج از ساعت 16 تا 20
خیابان ولیعصر، بالاتر از سه راه عباس آباد، نبش کوچه نادر، ساختمان پزشکان 2109

مراقبت های بعد از جراحی بینی + نکات طلایی

بعد از هر نوع عمل جراحی به خصوص جراحی بینی برای اینکه فرد بهبودی کامل به دست آورد یا اینکه به نتیجه خوب و مطلوبی دست پیدا کند نیاز است تا نکاتی را تحت عنوان مراقبت های بعد از جراحی بینی رعایت کند. این نکات در دو مرحله یعنی جلسات مشاوره و زمان مرخص شدن از بیمارستان توسط پزشک یا جراح بینی به شما گفته می شود. گاها بسیاری از افراد به دلیل شوق و ذوقی که در رابطه با عمل بینی خود دارند بعد از جلسات مشاوره گفته های پزشکشان را فراموش می کنند و در زمان مرخص شدن نیز به دلیل باقی ماندن اثرات بیهوشی یا درد آن ها را از یاد می برند. از آنجایی که مراقبت های بعد از عمل بینی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و این امکان وجود دارد تا افراد آن را فراموش کنند یا در رابطه با یک مسئله مهم در زمانی که به پزشک خود دسترسی ندارند ، سوال داشته باشند ، دکتر ابراهیم رزم پا بهترین جراح بینی تهران برای کمک به مراجعه کنندگان خود و متقاضیان جراحی بینی این مقاله را تهیه نموده اند. لازم است بدانید با رعایت کردن تمامی نکات مراقبتی می توانید بدون نگرانی از بدفرم شدن بینی یا کسب نکردن نتیجه مطلوب و ایده آل دوران نقاهت خود را طی کنید. با ما همراه باشید تا با این نکات مراقبتی آشنا شوید.

 

مراقبت های بعد از جراحی بینی

 

اهمیت رعایت نکات مراقبت های بعد از جراحی بینی

قبل از اینکه به نکات مهم مراقبتی بپردازیم نیاز است در رابطه با میزان اهمیت رعایت این موارد صحبت کنیم. پس از انجام عمل جراحی چه زیبایی و چه درمانی بدن شما به شدت ضعیف می شود چرا که یکی از اعضای آن دستکاری و تغییر پیدا کرده است. این ضعف تنها در دو روز ابتدایی است و به دلیل واکنش بدن به تغییرات اعمال شده رخ می دهد. در صورتی که شما به تمام نکات مراقبتی که پزشکتان به شما می گوید عمل کنید می توانید باعث افزایش سرعت بهبودی ، کاهش واکنش های بدن به تغییرات اعمالی ، کسب نتیجه مطلوب و ایده آل شوید و از بروز عوارض جانبی همچون بدفرمی بینی ناشی از قرار دادن عینک بر روی بینی یا اعمال فشار به بینی جلوگیری نمایید. پس چنانچه تمایل دارید هر چه سریع تر فرم نهایی بینی خود را مشاهده کنید و به هیچ نوع عوارض جانبی دچار نشوید بهتر است نکاتی که در ادامه گفته می شود را رعایت فرمایید.

آیا مراقبت های بعد از عمل بینی گوشتی یا بینی استخوانی با یک دیگر متفاوت هستند؟

یکی از مهم ترین سوالاتی که بیماران در خصوص مراقبت های بعد از جراحی بینی از پزشکان می پرسند این است که بینی ما استخوانی یا گوشتی است و ما باید چه نکات مراقبتی را رعایت کنیم؟ یا چون بینی خود را به فرم فانتزی یا طبیعی عمل کرده اند به دنبال نکات مراقبتی در این خصوص هستند. باید در این رابطه بگوییم که عمل جراحی بر روی تمامی بینی ها چه گوشتی و چه استخوانی ، چه با فرم فانتزی و چه نیمه فانتزی به یک شکل اتفاق می افتد و شما دوره نقاهتی کاملا مشابه با یک دیگر دارید. پس نکات مراقبتی که باید رعایت کنید ، در واقع یکی هستند و تنها تفاوتی که در میان آن ها وجود دارد شدت توجه به آن ها می باشد. به عنوان مثال بینی های گوشتی تورم بیشتری را تجربه می کنند و احتمال اینکه دچار نکروز و گوشت اضافه شوند وجود دارد. از همین رو این دسته از افراد باید بیشتر مراقب بینی خود باشند و از روش های درمانی مانند تزریق کورتون به بینی بعد از جراحی رینوپلاستی استفاده کنند. همچنین ممکن است روند بهبودی برخی از افراد سریع تر باشد که این خود باعث می شود نیاز نباشد برای مدت طولانی نکات مراقبتی را رعایت کنند. در غیر این صورت هیچ تفاوتی میان نکات مراقبت های بعد از جراحی بینی گوشتی و استخوانی یا دیگر انواع بینی ها وجود ندارد.

 

 

 

استراحت

یکی از مهم ترین و اصلی ترین نکات مراقبت های بعد از جراحی بینی استراحت کردن می باشد. بینی در طول جراحی زیبایی بینی دچار تغییرات بسیار زیادی می شود به عنوان مثال بخشی از پوست برش داده می شود ، بافت پوست از بخش استخوانی و غضروفی بینی جدا می شود ، استخوان و غضروف بینی برش داده شده و جدا می شود و غیره که تمامی این موارد باعث صرف انرژی بسیار زیادی می شود. به همین دلیل پس از انجام عمل رینوپلاستی شما احساس خستگی و خواب آلودگی خواهید کرد و بهترین راه این است که مدتی را استراحت کنید. اما استراحت بعد از جراحی کردن بینی مانند قبل نبوده و نیاز به رعایت چندین نکته دارد. به عنوان مثال برای استراحت کردن باید سر خود را بالا تر از بدنتان قرار دهید تا از افزایش گردش خون در ناحیه تحت درمان جلوگیری کنید. چرا که افزایش جریان خون در این ناحیه باعث شدت یافتن تورم بینی و افزایش احتمال بروز خونریزی می شود. برای اینکار باید از یک الی دو بالشت کوچک استفاده کنید و آن را در زیر سر خود قرار دهید و میان سر و بدن خود زاویه 30 درجه ایجاد کنید. در طول روز بیشتر اوقات را در حالت نشسته یا ایستاده باشید چرا که این حرکت باعث می شود تورم زودتر کاهش یابد.

لازم به ذکر است که اعمال هر گونه فشار بر روی بینی در روز های ابتدایی باعث کسب نکردن نتایج مطلوب از جراحی بینی می شود. از آنجایی که فرد در زمان استراحت کنترلی بر روی حرکات خود ندارد و ممکن است بر روی صورت خود قرار بگیرد ، نیاز است تا یک الی دو بالشت نیز در اطراف خود قرار دهد. قرار دادن بالشت در اطرافتان می تواند از چرخیدن شما ، قرار گرفتن بر روی صورت یا پهلو ها جلوگیری کند.

باید گفت که در 24 ساعت ابتدایی برای رعایت مراقبت های بعد از جراحی بینی احتیاج به استراحت نسبی دارید اما بعد از برداشتن قالب می توانید تدریجا فعالیت های عادی و روز مره خود را آغاز کنید و از کار های زیاد و طاقت فرسا ، خم شدن ، انجام ورزش های سنگین به مدت 6 هفته خودداری کنید.

 

ریکاوری جراحی بینی

 

استفاده از کمپرس سرد و گرم

بعد از عمل بینی حتما تورم و کبودی بسیار زیادی را تجربه خواهید کرد که برای کنترل و کاهش آن بهتر است از کمپرس سرد استفاده کنید. کمپرس سرد باعث آهسته شدن سرعت گردش خون شده و در کنترل تورم و کبودی بسیار موثر می باشد. دکتر ابراهیم رزم پا بهترین جراح بینی تهران در این رابطه توصیه می کنند در 48 ساعت اول به طور متناوب از کمپرس سرد و در 48 ساعت دوم از کمپرس گرم استفاده کنید. البته به یاد داشته باشید که نباید کمپرس را به قدری بر روی صورت و ناحیه تحت درمان قرار دهید که احساس سرما و یخ زدن کنید. برای این کار بهتر است هر ساعت را به چندین دقیقه تقسیم کرده و از یک حوله تمیز استفاده کنید.

تغذیه

یکی دیگر از نکات مراقبت های بعد از جراحی بینی تغذیه است که باید در آن دقت بسیار زیادی شود. پس از جراحی زیبایی دماغ به دلیل وجود آثار دارو بیهوشی بهتر است از آب میوه و سایر نوشیدنی ها استفاده کنید. پس از آن نیز طبق گفته های جراح ، در 24 ساعت ابتدایی از غذای نرم استفاده کنید و از خوردن غذاهای سفت و غذاهای که احتیاج به جویدن طولانی دارند طی دو هفته اول اجتناب کنید.

در طول دوران بهبودی بهتر است از غذاهای فیبر دار استفاده نماید ، چرا که این نوع مواد غذایی باعث تقویت دستگاه گوارش شده و از بروز یبوست جلوگیری می کند. این مواد غذایی شامل ماکارونی ، گندم ، برنج قهوه ای پخته شده ، نان گندم ، پاپ کورن ، میوه های تازه همانند پرتغال ، توت فرنگی ، سبزیجات تازه و پخته شده مانند هویج ، سیب زمینی ، نخود سبز و غیره می شود.

 

 

شستشوی بینی با سرم

ممکن است به مدت 3 الی 4 روز یا حتی بیشتر شاهد ترشحات خونابه ای مختصری از بینی خود باشید. ترشحاتی که در پشت لب های شما به قرار می گیرند را می توانید با استفاده از یک دستمال تمیز و نرم تمیز کنید. اما برای تمیز کردن داخل دماغتان باید خیلی مراقبت باشید و از وارد کردن هر گونه جسم خارجی به داخل بینی یا کشیدن دستمال یا وارد کردن فشار به بینی اجتناب کنید.

از آنجایی که تجمع این خونابه ها و ترشحات باعث بسته شدن راه تنفسی شما می شود بهتر است نکات مراقبت های بعد از جراحی بینی مربوط به شستشو بینی را به خوبی رعایت کنید. برای تمیز کردن بینی خود می توانید از سرم های مخصوص استفاده نماید که جراح برای شما تجویز می کند. به یاد داشته باشید که مایع سرم نباید وارد حلق شود ، طی شستشو به اسپلینت یا گچ بینی دست نزنید. برای استفاده از آن بهتر است به صورت ایستاده یا کمی متمایل باشید.

مقدار ترشحات خونی از بینی در یک الی دو روز ابتدایی بعد از عمل بینی طبیعی است اما در صورت بروز خونریزی بیشتر بهتر است جراح انتخابی خود را در جریان قرار دهید.

تب کردن

برخی از افراد بعد از عمل بینی تب خفیفی نیم تا یک درجه ای را طی 48 ساعت اول تجربه می کنند که این امر کاملا طبیعی بوده و به خاطر واکنش های سیستم ایمنی بدن رخ می دهد. از همین رو نیازی به نگران شدن نیست. اما چنانچه تب تداوم پیدا کرد یا اینکه افزایش پیدا کرد بهتر است سریعا به پزشک خود اطلاع دهید.

مراقبت های بعد از جراحی بینی از اسپلینت بینی

طی یک هفته ابتدایی باید از اسپلینت مراقبت کرده تا خیس یا جا به جا نشود از همین رو نیاز است تا در هفته ابتدایی از شستشوی صورت یا سر خود خودداری کنید. برای تمیز کردن صورت یا حمام کردن با اسپلینت بهتر است نکاتی را در نظر بگیرید. برای شتسشوی صورت می توانید از دستمال مرطوب و تمیز استفاده کنید یا تنها چشمان و اطراف بینی خود را با اب بشوید. برای شستشوی سر نیز می توانید از روش آرایشگر ها برای شستشوی سر خود استفاده کنید. با این کار از خیس شدن پانسمان و گچ بینی خودداری خواهید کرد.

خیس شدن گچ بینی باعث حساس شدن پوست زیری آن و ایجاد خارش می شود. همچنین در صورتی که گچ بینی خیس شود این احتمال وجود دارد که جا به جا شود و نتایج عمل زیبایی بینی را دستخوش تغییر قرار دهد. به یاد داشته باشید که رعایت کردن نکات مراقبتی می تواند در رسیدن شما به نتایج ایده آل ، جذاب و مطلوب کمک بسیار زیادی کند.

خندیدن بعد از رینوپلاستی 

یکی از مهم ترین و اصلی ترین دغدغه های بزرگ متقاضیان بعد از انجام عمل زیبایی دماغ صدمه دیدن بینی جدیدشان می باشد. از همین رو در رابطه با تاثیراتی که حرکات و حالات مختلف صورتشان مانند حرف زندن ، خندیدن و گریه کردن بر روی بینی شان در طول دوران نقاهت و ریکاوری دارد دچار استرس و نگرانی می شوند و از پزشکان خود سوالات بسیار زیادی در رابطه با اینکه آیا می توان بعد از جراحی زیبایی بینی خندید یا حرف زد؟ در پاسخ به این سوال باید بگویم که جراحان زیبایی بینی در این رابطه دارای نظری یکسان نمی باشند و همین موضوع باعث می شود تا پاسخ کلیدی این سوال دست پزشک مربوطه شما باشد. اما به طور کلی توصیه می شود تا حد امکان برای رعایت نکات مراقبت های بعد از جراحی بینی ، حرکات صورت را به خصوص در طول هفته های ابتدایی بعد از درمان تا حد امکان کاهش دهید.

چرا که به نوک بینی ماهیچه های بسیار کوچک و ظریفی وجود دارد که نوک دماغ را به لب بالایی متصل می کند. زمانی که شما شروع به خندیدن می کنید یا در حال مکالمه هستید این ماهیچه ها منقبض شده و همین موضوع باعث می شود تا نوک بینی به سمت پایین کشیده شود و پره های بینی باز تر شوند. همانطور که می دانید بخیه های که غضروف نوک بینی را نگه می دارند بسیار ظریف هستند از همین رو ممکن است در زمان خندیدن یا انجام حرکات زیاد به این بخیه ها فشار اعمال شود و پاره شوند. از همین رو توصیه می شود تا قبل اینکه این ناحیه به طور کامل بهبود پیدا کند شما از حرکت دادن شدید چهره تان خودداری کنید. به یاد داشته باشید که انجام دادن حرکات ناگهانی و شدید باعث می شود تا ماهیچه های صورت حرکت کنند و بر روی بخیه های داخل بینی تاثیر منفی بگذارند.

 

 

 

عینک زدن

به منظور رعایت مراقبت های بعد از جراحی بینی نیاز است تا زمانی که بینی شما بهبود پیدا کند از عینک زدن خودداری کنید. به یاد داشته باشید در دوران نقاهت و ریکاوری تا زمانی که گچ و اسپلینت بر روی بینی شما قرار دارد شما می توانید از آن به عنوان یک تکیه گاه استفاده کرده و عینک خود را بر روی آن قرار دهید. بهتر است بدانید که اسپلینت از بینی محافظت کرده و مانع از ایجاد فشار به بینی می شود. شما بعد از این مدت برای استفاده از عینک آن را از پیشانی آویزان کنید یا بر روی استخوان گونه خود قرار دهید. مراقبت های بعد از عمل بینی در این رابطه بسیار مهم و تاثیر گذار هستند چرا که فشار ایجاد شده از طریق عینک بر روی بینی می تواند فرم نهایی بینی را تغییر دهد و نتایج را بر هم زند. شما با کاهش تورم چهره خود قادر هستید از لنز های طبی استفاده کنید.  

راه رفتن بعد از عمل بینی

پس از انجام عمل جراحی ممکن است در خصوص بازگشت به روال معمول و راه رفتن برای رسیدن به محل کار و از سرگرفتن امور روز مره خود مانند خرید کردن و غیره دچار اضطراب و نگرانی شوید. اما باید بدانید که راه رفتن بعد از انجام عمل جراحی با هدف پیاده روی برای شما مشکل خاصی را به وجود نمی آورد ، مگر آن که در زمان انجام آن نکات زیر را در نظر بگیرید.

  • مهم ترین نکته ای که باید در این زمان در نظر بگیرید این است که راه رفتن شما نباید در مسافت های طولانی و با سرعت بالا انجام شود.
  • در زمان راه رفتن هرگز سر خود را به سمت پایین خم نکنید ، پایین نگه داشتن سر بعد از انجام عمل جراحی باعث می شود تا فشار بیشتری به بافت های داخلی بینی و بخیه ها وارد کند که این مورد بر روی نتایج نهایی اثرات بدی خواهد گذاشت.
  • هنگام راه رفتن بهتر است مستقیم به رو به روی خود نگاه کنید و مراقب باشید که با جسمی تصادف نکنید.
  • در زمان راه رفتن وزنه یا هر جسم سنگینی را با خود حمل نکنید.
  • اگر اهل ورزش کردن هستید و انجام تمرینات ورزشی شما به صورت مرتب یکی از بزرگ ترین و مهم ترین دغدغه ها است و تمایل دارید اطلاعات بیشتری در این خصوص به دست آورید بهتر است مقاله تهیه شده در خصوص ورزش بعد از جراحی بینی را مطالعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *